منیزیم چیست ؟

منیزیم یک ماده معدنی است که بدن شما برای این که درست کار کند، به آن نیاز دارد. منیزیم به صدها فرآیند مهم بدن از جمله آن دسته از فرآیندها که کنترل چگونگی کار اعصاب و عضلات را به عهده دارند، کمک می کند. منیزیم کمک می کند تا استخوان ها قوی، قلب سالم و قند خون، طبیعی نگه داشته شود. همچنین این ماده معدنی نقش مهمی در سطح انرژی شما ایفا می کند. شما می توانید منیزیم را در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها دریافت کنید. اما اگر دکتر شما فکر کند که شما نیاز بیشتری دارید، ممکن است پیشنهاد کند تا مکمل های آن را دریافت کنید.

چه مقدار منیزیم نیاز دارم؟

مقدار منیزیم مورد نیاز شما به سن و جنس شما بستگی دارد.

آیا شما به اندازه کافی منیزم دریافت می کنید؟

غلب افراد، به دلیل پیروی از رژیم های خاص غذایی خود ممکن است میزان کافی از این ماده معدنی را دریافت نکنند. با گذشت زمان، سطح پایین مواد معدنی ممکن است مرحله ای را برای مشکلات مختلف بهداشتی، از جمله دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و میگرن، مشخص کند. بزرگسالان سالخورده، افراد الکلی و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا افراد دارای مشکلات مربوط به سیستم گوارش، بیشتر احتمال دارد که دچار فقدان آن شوند، زیرا بدن آنها منیزیم اضافه را دفع کرده و یا از ابتدای مصرف آن، بدن آنها منیزیم را خوب جذب نمی کند.

اگر منیزیم کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

در کوتاه مدت، دریافت خیلی کم منیزیم علائم واضحی ایجاد نمی کند. وقتی افراد سالم ، مصرف کمی دارند، کلیه ها با محدود کردن مقدار از دست رفته در ادرار به حفظ منیزیم کمک می کنند. مصرف کم منیزیم برای مدت طولانی، با این حال، می تواند منجر به کمبود منیزیم شود. علاوه بر این، برخی از شرایط پزشکی و داروها با توانایی بدن در جذب منیزیم تداخل می کنند یا مقدار منیزیمی را که بدن دفع می کند افزایش می دهد که می تواند منجر به کمبود منیزیم نیز شود. علائم کمبود منیزیم شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و ضعف است. کمبود شدید منیزیم می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن، گرفتگی عضلات، تشنج، تغییرات شخصیتی و ریتم غیر طبیعی قلب شود.

چه افرادی در خطر کمبود منزیم هستند؟

چه افرادی درخطر کمبود منیزیم قرار دارند ؟

افرادی که بیماری کلیوی داشته باشند؛

افراد مبتلا به بیماری های گوارشی (مانند بیماری کرون و سلیاک ) افراد مبتلا به دیابت نوع ۲افراد مبتلا به الکلیسم طولانی مدت؛

افرادی که مشکلات پاراتیروئید داشته باشند؛ داروهای خاصی را برای دیابت و سرطان مصرف کنند؛ افراد خیلی مسن باشند؛ افرادی که سوء مصرف الکل دارند. درخطر کمبود منیزیم قرار دارند پیشنهاد می‌کنیم که افراد مبتلا به این شرایط از مکمل های منیزیم استفاده کنند. علائم کمبود منیزیم شامل حالت تهوع، استفراغ، خستگی و از دست دادن اشتها است.

 

چگونه مصرف منیزیم را افزایش بدهیم؟

اگر احتمال می‌دهید که سطح منیزیوم بدن‌تان پایین است، بهترین راه برای رسیدگی به این مشکل این است که مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم را شروع کنید.

از بازار کشاورزان محلی‌تان خرید کنید چرا که سبزیجاتی که به صورت ارگانیک رشد کرده‌اند سطوح بالاتری از منیزیم دارند. خاک مزارع تجاری خالی از منیزیم است زیرا کاشت و برداشت در‌ آنها تناوبی نیست و اجازه نمی‌دهند که زمین استراحت کند. همچنین، آنها به طور معمول تنها نیتروژن، فسفر و پتاسیم را به خاک برمی‌گردانند، اما منیزیم را از قلم می‌اندازند.

به طور معمول، در میان مواد غذایی سرشار از منیزیم بالاترین میزان منیزیم را سبزیجات برگ سبز دارند، که سرشار از کلروفیل هستند. کلروفیل به عنوان “خون حیات” یک گیاه شناخته شده‌است و می‌تواند نور خورشید را جذب کند و آن را تبدیل به انرژی کند.

یک تفاوت عمده بین خون انسان و کلروفیل این است که خون انسان در مرکز سلول آهن دارد، اما گیاهان در مرکز سلول منیزیم دارند.

سبزیجات برگ سبز تنها مواد غذایی سرشار از منیزیم و کلروفیل نیستند. در ادامه ۱۰ ماده‌ی برتر غذایی که سرشار از منیزیم هستند را می‌بینید. شما می‌توانید این خوراکی‌ها را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

(مقدار مجاز روزانه برای مردان ۴۰۰ میلی‌گرم و برای زنان ۳۱۰ میلی‌گرم است)

۱. تخمه کدو

تخمه‌ی کدو تنبل منبع بزرگی از ویتامین E، مس، آنتی‌اکسیدان‌ها، و منیزیم است. نصف فنجان تخمه‌ی کدو تنبل ۳۶۹ میلی‌گرم منیزیم دارد – نزدیک به ۱۰۰ درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه. اگر دوست دارید تخمه‌ها را در اجاق تفت بدهید، بیش‌تر از حدود ۲۰ دقیقه به آن حرارت ندهید، چرا که ممکن است بعضی از مواد مغذی آن از بین برود.

هر وعده تخمه‌ی کدو (نصف فنجان)، ۳۶۹ میلی‌گرم منیزیم (۹۳٪ از ارزش روزانه ) و ۳۷۴ کالری دارد.

۲.بادام هندی

یک وعده از این مغز به جز منیزیم، ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی آهن شما را فراهم می‌کند. فولات و ویتامین K نیز به وفور در بادام هندی یافت می‌شود. بادام هندی همچنین حاوی فیبر، استرول‌ها، اسید آمینه و ویتامین‌هایی است که همگی برای سلامت انسان مفید هستند. برای گنجاندن این ماده‌ی خوراکی مفید در برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید چند بادام هندی خام را به عنوان یک میان وعده‌ی سبک شبانه میل کنید. هرچند باید مطمئن شوید که این مغزها بدون نمک هستند. شما همچنین می‌توانید آنها را کمی تفت بدهید و روی سالادتان بپاشید.

هر وعده (۲۸ گرم)، ۸۱.۸ میلی‌گرم منیزیم (۲۰ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳. سویای خشک بوداده

اکثر مردم با خواص درمانی سویا آشنا هستند. این دانه‌های غنی از مواد مغذی دارای مقدار زیادی فیبر، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند. یک وعده سویای بوداده‌ی خشک به میزان نصف فنجان، نزدیک به نیمی از منیزیم لازم روزانه را فراهم می‌کند. منیزیوم و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در دانه‌ی سویا برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم، حفظ ریتم طبیعی قلب، و قوی کردن استخوان‌ها و عضلات ضروری هستند.

هر وعده سویا (نصف فنجان) ۱۹۶ میلی‌گرم منیزیم (۴۹٪ از ارزش روزانه) و ۴۰۵ کالری دارد.

۴. سالمون وحشی

ماهی آزاد (سالمون) یک انتخاب غذاییِ فوق‌العاده است به دلیل مواد مغذی و مواد معدنی موجود در آن که به بدن‌تان کمک می‌کنند سالم بماند. این ماهی سرشار از ویتامین D، ویتامین B-۱۲، اسیدهای چرب امگا ۳، و منیزیم است. منیزیم موجود در یک تکه فیله‌ی ماهی سالمون حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه‌ی یک فرد معمولی به منیزیوم را تامین می‌کند.

هر وعده (نصف فیله، ۱۷۸ گرم)، ۵۳ میلی‌گرم منیزیم (۱۳٪ ارزش روزانه) و ۳۶۷ کالری دارد.

۵. برنج وحشی

برنج وحشی که هم خوشمزه و هم سالم است، یک ماده‌ی خوراکی عالی است که باید میزان بیش‌تری از آن را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. یک فنجان برنج وحشی ۵۲ میلی‌گرم منیزیم، و تعدادی دیگر از مواد معدنی ضروری مانند فولات، فیبر، روی و آهن را به بدن شما می‌رساند. آن را با ماهی آزاد میل کنید یا با گیاهان خشک شده آن را بپزید و یک وعده غذای دلچسب آماده کنید چرا که به همان اندازه که مغذی است، خوشمزه هم هست.

هر وعده (۱ فنجان) ۵۲ میلی‌گرم منیزیم (۱۳٪ از ارزش روزانه) و ۱۶۶ کالری دارد.

۶. گشنیز خشک

تخم گشنیز خشک به طور گسترده‌ای در دستورهای غذایی آسیایی، مدیترانه‌ای و لاتین استفاده می‌شود. این ماده‌ی خوراکی عطر بی‌نظیر مرکبات دارد که باعث بهبود طعم بسیاری از غذاها می‌شود. تخم گشنیز همچنین منیزیم و مزایای دیگری را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه می‌کند. یک قاشق غذاخوری گشنیز خشک شامل ۱۴ میلی‌گرم منیزیم است. استفاده از این مواد غذایی سرشار از منیزیم یک راه عالی برای اضافه کردن عطر و طعم و مواد مغذی بیش‌تر به غذاهای مورد علاقه‌تان است.

هر وعده (۱ قاشق غذا خوری) ۱۴ میلی‌گرم منیزیم (۳٪ از ارزش روزانه) و ۵ کالری دارد.

۷. شکلات تلخ

از شکلات به دلیل کالری و قندی که دارد زیادی انتقاد می‌شود، اما آیا می‌دانید که انواع خاصی از شکلات همزمان چند خواص درمانی برای بدن دارند؟ معلوم شده‌است که شکلات تلخ برای قلب، مغز، و قند خون (در دوزهای کوچک) فایده دارد. این خوراکی سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی از جمله منیزیم است. یک تکه شکلات حدودا ۴۰ گرمی ۱۳ میلی‌گرم از این ماده‌ی معدنی ضروری را برای بدن فراهم می‌کند.

هر وعده (۱ تکه‌ی ۴۰ گرمی شکلات تلخ) ۱۳ میلی‌گرم منیزیم (۳٪ از ارزش روزانه) و ۲۱۸ کالری دارد.

۸. تخم کتان

تخم کتان یک ماده‌ی خوراکی فوق‌العاده و همه فن حریف است، به حدی که اگر عاقل باشید آن را همین امروز در برنامه‌ی غذایی‌تان می‌گنجانید. فقط یک قاشق غذاخوری تخم کتان ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه از منیزیم را فراهم می‌کند. اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری تخم کتان به رژیم غذایی‌تان آسان است؛ شما می‌توانید تخم کتان را روی غذای‌تان بپاشید، آن را در آب آشامیدنی‌تان بریزید، یا با یک اسموتی میوه ترکیب‌اش کنید.

هر وعده (۱ قاشق غذا خوری) ۳۹ میلی‌گرم منیزیم (۱۰٪ از ارزش روزانه) و ۵۳ کالری دارد.

۹. تخمه‌ی آفتابگردان

گل آفتابگردان پرنشاط و زیبا است، و دانه‌ای که در آن است، عطر و طعم فراوان و مواد مغذی زیادی دارد. نصف فنجان تخمه‌ی آفتابگردان به شما کمک می‌کند که ۲۱ درصد از مقدار منیزیوم توصیه شده‌ی روزانه را کسب کنید. منیزیم موجود در تخمه‌ی آفتابگردان به تحکیم استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف تخمه‌ی آفتابگردان همچنین سلامت قلب را بهبود می‌دهد، علائم آسم و آرتریت را کاهش می‌دهد و از برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

هر وعده (نصف فنجان) ۸۳ میلی‌گرم منیزیم (۲۱٪ از ارزش روزانه) و ۳۷۳ کالری دارد.

۱۰.جوانه گندم

جوانه گندم، با توجه به خواص ضد التهابی که دارد، به درمان قاعدگی دردناک کمک می‌کند. برای گنجاندن جوانه گندم به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید آن را به سالاد، اسموتی‌ها یا سوپ اضافه کنید و به این ترتیب با این خوراکی سرشار از منیزیم مشکل کمبود منیزیم‌تان را حل کنید.

هر وعده (۱۱۵ گرم)، ۲۷۵ میلی‌گرم منیزیم (۶۹ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۱۱. ملاس

آیا تا به حل توجه کرده‌اید که رنگ بسیاری از شیرین‌کننده‌ها سفید است؟ دلیلش این است که آنها عاری از مواد مغذی و مواد معدنی‌ای که طبیعت به آنها داده هستند. ملاس یک جایگزین بسیار سالم برای قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. یک قاشق غذاخوری از این ماده برای بدن بسیار عالی است چرا که هم عطر و طعم خوبی دارد و هم مواد مغذی فراوان: ملاس ۴۸ میلی‌گرم منیزیم دارد، یا به عبارت دیگر ۱۲٪ از آن‌چه یک فرد معمولی باید در روز دریافت کند.

هر وعده (۱ قاشق غذا خوری) ۴۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۲٪ از ارزش روزانه) و۵۸ کالری دارد.

۱۲. خرما

خرما ماه‌ها روی درخت می‌ماند تا به حدی برسد که بتوانیم آن را بخوریم. اما این همه صبر کردن واقعا ارزش‌اش را دارد، چرا که این ماده‌ی خوراکی به همان اندازه که شیرین و خوشمزه است، مغذی نیز هست. خرما سرشار از ویتامین و مواد معدنی از جمله منیزیم است. یک وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از خرما تا ۱۱ درصد از نیاز روزانه‌ی یک فرد معمولی را به منیزیوم تامین می‌کند.

هر وعده (۱۰۰ گرم) ۴۳ میلی‌گرم منیزیم (۱۱٪ از ارزش روزانه) و ۲۸۲ کالری دارد.

۱۳. بلغور جوی دوسر

اکثر مردم درحال‌حاضر می‌دانند که ثابت شده بلغور جوی دوسر می‌تواند کلسترول و فشار خون بالا را کاهش دهد. آنها همچنین می‌دانند که این مواد غذایی سرشار از منیزیم و فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند. اما بلغور جوی دوسر ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان دیگری نیز دارد، و یکی از آنها منیزیم است. یک وعده بلغور جوی دوسر به میزان ۴/۳ فنجان ۴۷ میلی‌گرم منیزیم به بدن‌تان می‌رساند. این خوراکی یک صبحانه‌ی عالی برای شروع یک روز سالم است مخصوصا که سرشار از منیزیم است.

هر وعده (۴/۳ فنجان) ۴۷ میلی‌گرم منیزیم (۱۲٪ از ارزش روزانه) و ۱۲۴ کالری دارد.

۱۴. لوبیا چشم‌بلبلی

لوبیا چشم‌بلبلی به حدی ارزان است که شما می‌توانید هر چه‌قدر که دوست دارید از آن بخرید و ذخیره کنید بدون این‌که لازم باشد پول زیادی خرج کنید. و خوشبختانه، این نوع لوبیا به اندازه‌ای که برای کیف پول‌تان فایده دارد، برای بدن‌تان هم مفید است. لوبیا چشم‌بلبلی یک بمب انرژی است که میزان بالایی فیبر، پتاسیم، پروتئین، و آهن به بدن‌تان می‌رساند. اگر لازم است منیزیوم بیش‌تری در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید، در هر یک فنجان لوبیا چشم‌بلبلی ۹۱ میلی‌گرم منیزیوم -نزدیک به یک چهارم از میزان توصیه شده‌ی روزانه- وجود دارد.

هر وعده (۱ فنجان) ۹۱ میلی‌گرم منیزیم (۲۳٪ ارزش روزانه) و ۲۰۰ کالری دارد.

۱۵. موز

زمانی که به توانایی بیش‌تری برای سپری کردن روزتان نیاز دارید، موز و سایر میوه‌ها می‌توانند میوان‌وعده‌های انرژی‌بخش فوق‌العاده‌ای باشند. زمانی که احساس گرسنگی کردید یک موز بخورید، تا مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی به بدن‌تان برسانید. یک موز متوسط ۳۲ میلی‌گرم منیزیم، و همین‌طور پتاسیم، ویتامین C، فیبر، و مواد مغذی دیگر به بدن‌تان می‌رساند.

هر وعده (۱ متوسط موز) ۳۲ میلی‌گرم منیزیم (۸٪ از ارزش روزانه) و ۱۰۵ کالری دارد.

۱۶. گردوی پی‌کان

اگر به دنبال میان‌وعده‌ای هستید که فورا به شما انرژی بدهد و مقدار زیادی مواد مغذی به بدن‌تان برساند که در تمام طول روز دوام بیاورید، دنبال چیزی غیر از گردوی پی‌کان نباشید. گردوی پی‌کان سرشار از مواد مغذی مفید، مواد معدنی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان است که هم به شما قوت می‌دهد و هم انرژی. باید اضافه کنم که این نوع گردو طعم فوق‌العاده‌ای هم دارد!

هر وعده (۲۸ گرم) ۳۴ میلی‌گرم منیزیم (۸٪ از ارزش روزانه) و ۱۹۳ کالری دارد.

۱۷. ذرت زرد

ذرت یک ماده‌ی غذایی شیرین و خوشمزه است که نخستین مهاجران سکنی گزیده در قاره‌ی امریکا با خوردن آن زمستان‌های سرد و سخت را تحمل می‌کردند. امروزه، ذرت هنوز هم یک غذای خوشمزه و مغذی است که هر کسی می‌تواند از آن لذت ببرد. یک فنجان ذرت زرد شیرین بیش از نیمی از مقدار توصیه شده‌ی روزانه‌ی منیزیم را فراهم می‌کند. این خوراکی خوشمزه همچنین سرشار از فیبر و پروتئین است و کالری نسبتا پایینی دارد.

هر وعده (۱ فنجان) ۲۱۱ میلی‌گرم منیزیم (۵۳٪ از ارزش روزانه) و ۲۰۰ کالری دارد.

۱۸. لوبیای پخته

اگر قرار است در برنامه‌ی باربیکیوی بعدی‌تان ذرت هم بخورید، فراموش نکنید که کمی لوبیای پخته نیز به بشقاب‌تان اضافه کنید. هر دوی این مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند، یک ماده‌ی معدنی ضروری برای داشتن استخوان‌های قوی، کاهش گرفتگی عضلات و کاهش درد مزمن. یک فنجان لوبیای پخته حاوی ۶۸ میلی‌گرم منیزیوم است.

هر وعده (۱ فنجان) ۶۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۷٪ از ارزش روزانه) و ۲۳۹ کالری دارد.

۱۹. اسفناج پخته

اسفناج پخته تقریبا همه‌ی ماده‌های مغذی موجود در کره‌ی زمین را به وفور دارد. این ماده‌ی غذایی یک ابرخوراکیِ فوق‌العاده سالم و کم‌کالری است که در هر فنجان آن ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. شما همچنین می‌توانید اسفناج را به صورت خام بخورید، که یک گزینه‌ی عالی برای تهیه‌ی سالاد است. با این حال، اگر اندکی قبل از مصرف اسفناج آن را کمی بپزید، مقدار مواد مغذی که بدن شما جذب می‌کند، افزایش خواهد یافت.

هر وعده (۱ فنجان) ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم (۳۹٪ از ارزش روزانه) و ۴۱ کالری دارد. این سبزی سرشار از منیزیم است.

۲۰. کنگر فرنگی (آرتیشو)

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند قسمت میانیِ آرتیشو را بخورند، اما بیش‌تر مواد مغذی این سبزی منحصر به فرد در سطح این گیاه قرار دارد. اگر عادت به مصرف برگ آرتیشو ندارید، دفعه‌ی بعد در مورد ایجاد یک تغییر فکر کنید. بدن شما متوجه تفاوت خواهد شد. یک وعده کنگر فرنگی به میزان یک فنجان دارای ۷۱ میلی‌گرم منیزیم است. این گیاه مقوی همچنین منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان و فیبر است.

هر وعده (۱ فنجان) ۷۱ میلی‌گرم منیزیم (۱۸٪ از ارزش روزانه) و ۴۵ کالری دارد.

۲۱. شیر کامل

منیزیم و کلسیم یک زوج بی‌نهایت سالم را تشکیل می‌دهند. با نوشیدن شیر در هنگام این‌که به اندازه‌ی کافی منیزیوم دریافت می‌کنید، بدن‌تان هم راحت‌تر کلسیم را جذب می‌کند و آن را به خوبی مورد استفاده قرار می‌دهد. شیر کامل هم کلسیم و هم منیزیم فراوانی دارد. شیر بیش‌تری در طول هفته بنوشید، به این ترتیب هم استخوان‌های‌تان قوی و سالم می‌مانند و هم از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنید.

هر وعده (۱ فنجان) ۲۴ میلی‌گرم منیزیم (۶٪ از ارزش روزانه) و ۱۴۶ کالری دارد.

۲۲. آووکادو

ثابت شده‌است که آوکادو دارای انواعی از خواص درمانی است. این خوراکی می‌تواند به جلوگیری از رشد برخی سرطان‌ها کمک کند، از چشم‌های‌تان در برابر آب مروارید محافظت کند، کلسترول را کاهش دهد، و از بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی جلوگیری کند. اگر نگران هستید که به میزان کافی منیزیوم دریافت نمی‌کنید، آووکادو بخورید چرا که به میزان فراوانی از این ماده دارد. هر روز یک آوکادو به بشقاب غذای‌تان اضافه کنید و از خواص درمانی فراوانی که دارد استفاده کنید.

هر وعده (۱ آووکادو) ۵۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۵٪ از ارزش روزانه) و ۳۲۲ کالری دارد.

۲۳ . بادام برزیلی

بادام برزیلی یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده سالم است که در جنگل‌های آمازون می‌روید. این ماده‌ی خوراکی کالری بالایی دارد، اما مواد مغذی آن حتی از کالری‌اش بالاتر است. یک وعده از این بادام به میزان نصف فنجان شامل ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم، یا ۶۳ درصد از ارزش روزانه است. بادام برزیلی همچنین ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی دارد.

هر وعده (نصف فنجان)، ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم (۶۳٪ از ارزش روزانه) و ۴۵۹ کالری دارد.

۲۴.میخک

بله، میخک هم غنی از منیزیم است. و البته آنتی‌اکسیدان نیز به مقدار فراوانی در میخک یافت می‌شود. ثابت شده‌است که آنتی‌اکسیدان به کم شدن مشکلات مربوط به حافظه که ناشی از استرس اکسیداتیو است، کمک می‌کند. برای اضافه کردن میخک به برنامه‌ی غذایی‌تان بهترین راه این است که آن را به شکل خام مصرف کنید. شما می‌توانید ۲ تا ۳ میخک در روز بخورید. همچنین می‌توانید آنها را به غذاهای برنجی اضافه کنید.

هر وعده (۶ گرم)، ۱۷.۲ میلی‌گرم منیزیم (۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۲۵. گردو

گردو نیز به جز منیزیم، غنی از ترکیبات پلی‌فنل است. این ترکیبات به سلامت مغز کمک می‌کنند. برای گنجاندن این مغز پرفایده به رژیم غذایی‌تان می‌توانید آن را به سالادتان اضافه کنید.

هر وعده (۱۱۷ گرم)، ۱۸۵ میلی‌گرم منیزیم (۴۶ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۲۶. دانه‌های کنجد

اگر چیزی وجود داشته باشد که بتواند کمی زندگی جنسی شما را بهبود بدهید، آن چیز یک مشت دانه‌ی کنجد است. این دانه‌های کوچک غنی از روی هستند که می‌توانند به تولید تستوسترون و اسپرم در مردان کمک کنند. دانه‌های کنجد یک منبع عالی از آهن و ویتامین ب۶ هستند. و بله، منیزیم هم دارند. روغن کنجد نیز دارای اثرات کاهش دهنده‌ی کلسترول است. برای اضافه کردن این دانه‌های مقوی به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید کنجد را در گرانولایی که به عنوان صبحانه یا میان‌وعده می‌خورید، مخلوط کنید. یا حتی آنها را روی غذاهایی که به روش تفت روغن داغ طبخ می‌کنید، بپاشید.

هر وعده (۱۴۴ گرم)، ۵۰۵ میلی‌گرم منیزیم (۱۲۶ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۲۷. دانه‌های کینوآ

دانه‌های کینوآی غنی از پروتئین، به رشد عضلات و تولید سلول‌های بدن کمک می‌کنند. این دانه‌ها همچنین حاوی چربی‌هایی هستند که برای سلامت قلب فایده دارند و باعث افزایش سطح کلسترول خوب می‌شوند. برای گنجاندن دانه‌های کینوآ به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید آنها را به سالاد حاوی غلات اضافه کنید.

هر وعده (۱۷۰ گرم)، ۳۳۵ میلی‌گرم منیزیم (۸۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۲۸. زیره‌ی سبز

دانه‌های زیره سبز فرآیند هضم را بهبود می‌دهند و همچین به حل مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر کمک می‌کنند. این دانه‌ها همچنین می‌توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهند. برای گنجاندن این دانه‌های ریز قدرتمند به رژیم غذایی‌تان می‌توانید دانه‌های زیره سبز را به ماست اضافه کنید و آن را میل کنید.

هر وعده (۶ گرم)، ۲۲ میلی‌گرم منیزیم (۵ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۲۹. گیلاس و آلبالو

گیلاس و آلبالو بهترین منابع غذایی منیزیم هستند. این میوه‌های خوش رنگ و خوشمزه دارای مزایای مختلفی هستند، یکی از این مزایا کارآیی آنها در کمک به افراد مبتلا به آرتریت (التهاب مفاصل) است. برای اضافه کردن این میوه‌های خوشمزه به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید یک کاسه گیلاس یا آلبالو را به عنوان میان‌وعده بخورید. یا آنها را به سالادتان اضافه کنید. یا حتی چند عدد گیلاس یا آلبالو را روی کیک‌تان بگذارید.

هر وعده (۱۳۸ گرم)، ۱۵.۲میلی‌گرم منیزیم (۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۰. هلو

هلو سرشار است از ترکیباتی به نام آنتوسیانین که برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. برای اضافه کردن هلو به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید آن را برش بدهید و به بلغور جوی دوسری که برای صبحانه میل می‌کنید، بیفزایید.

هر وعده (۱۷۵ گرم)، ۱۵.۷ میلی‌گرم منیزیم (۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۱. زردآلو

گفته می‌شود که زردآلو دارای خواصی است که شانس باروری را افزایش می‌دهد. برای گنجاندن زردآلو در برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید با استفاده از غله‌ی کامل پنکیک درست کنید کمی زردآلوی خرد شده به خمیر اضافه کنید. اما باید اطمینان حاصل کنید که در یک وعده مقدار زیادی زردآلو مصرف نکنید – زیرا این میوه مقدار کمی سیانور دارد.

هر وعده (۱۵۵ گرم)، ۱۵.۵میلی‌گرم منیزیم (۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۲. تمشک

تمشک نیز دارای فیبر، آنتی‌اکسیدان و فیتونوترینت‌ها است که همگی به شیوه‌های مختلف برای سلامتی شما فایده دارند. این میوه دارای ترکیبات فنلی است که می‌توانند از بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی اعصاب مرتبط با سن است، جلوگیری کنند. برای گنجاندن تمشک در برنامه‌ی غذایی‌تان است. شما همچنین می‌توانید از آن اسموتی تهیه کنید. یا حتی می‌توانید چند دانه تمشک را روی پنکیک یا در سالادتان بریزید.

هر وعده (۱۴۴ گرم)، ۲۸.۸ میلی‌گرم منیزیم (۷ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۳. بامیه

این گیاه خوراکی سرشار از منیزیم است و حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی است از جمعه آهن، روی، فولات، ویتامین C و فسفر. روغن استخراج شده از تخم بامیه حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است. این روغن همچنین حاوی اسید آمینه‌های ضروری و غیرضروری است و به همین دلیل نقش مهمی در رژیم غذایی انسانی ایفا می‌کند. برای گنجاندن بامیه در رژیم غذایی‌تان می‌توانید آن را بخارپر کنید و بخورید یا با کمی ادویه، پیاز و سیر آن را در روغن تفت بدهید. شما می‌توانید بامیه را با برنج یا نان بخورید.

هر وعده (۱۰۰ گرم)، ۵۷ میلی‌گرم منیزیم (۱۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۴. کلم بروکلی

آن‌چه که باعث می‌شود بروکلی یک غذای سالم و مقوی باشد فقط منیزیم موجود در آن نیست بلکه مواد مغذی دیگری نیز مانند ویتامین C و K، فیبر و کلسیم در این کلم موجود است. کلم بروکلی همچنین یک منبع عالی بتاکاروتن است. لوتئین نیز در کلم بروکلی یافت می‌شود. این ترکیب می‌تواند به حفظ قوه‌ی بینایی کمک کند. برای گنجاندن کلم بروکلی در برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید آن را به سوپ مورد علاقه‌تان اضافه کنید یا فقط با کمی فلفل سیاه، آن را به روش تفت روغن داغ طبخ کنید.

هر وعده (۹۱ گرم)، ۱۹.۱۸ میلی‌گرم منیزیم (۵ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۵. چغندر

ثابت شده‌است که ترکیبات زیست فعال موجود در چغندر، التهاب مزمن را تسکین می‌دهد. این ریشه‌ی خوراکی می‌تواند به بهبود اختلالاتی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و دمانس (زوال عقل) کمک کند. چغندر همچنین عملکرد دویدن را در بزرگسالان بهبود می‌دهد. برای گنجاندن این ریشه‌ی خوراکی مقوی در برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید آن را خرد کرده و به سالادتان اضافه کنید.

هر وعده (۱۳۶ گرم)، ۳۱.۳ میلی‌گرم منیزیم (۸ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۶. فلفل دلمه‌ای سبز

فلفل دلمه‌ای سبز حاوی کپسایسین است که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. این نوع فلفل سرشار از منیزیم است و می‌تواند کمی به روند کاهش وزن کمک کند. برای اضافه کردن فلفل دلمه‌ای سبز به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید به سادگی فلفل سبز خام را با کمی سس کم چرب به عنوان یک میان‌وعده‌ی مغذی و خوشمزه میل کنید.

هر وعده (۱۴۹ گرم)، ۱۴.۹میلی‌گرم منیزیم (۴ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۷. گندم سیاه

دلیل دیگر این‌که مصرف گندم سیاه توصیه می‌شود این است که این ماده‌ی خوراکی گلوتن ندارد و سرشار از منیزیم است. از این رو، سطح قند خون خود را در مقایسه با دیگر غلات افزایش نمی‌دهد. همچنین ثابت شده‌است که گندم سیاه می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و در مقابل سرطان و دیابت از بدن حفاظت کند. بهترین راه برای مصرف گندم سیاه، طبخ آن در کره یا درست کردن فرنی از آن برای یک صبحانه‌ی فوق‌العاده است. شما می‌توانید آن را به سوپ نیز اضافه کنید

هر وعده (۱۷۰ گرم)، ۳۹۳ میلی‌گرم منیزیم (۹۸ درصد از ارزش روزانه) دارد.

۳۸. لوزی ماهی

لوزی ماهی یک نوع ماهی روغنی است که تاثیر مثبتی روی سلامت قلب، پوست، و استخوان‌ها دارد و در فهرست مواد غذایی سرشار از منیزیم است. منیزیم موجود در نصف یک فیله‌ از لوزی ماهی به اندازه‌ی ۱۷۰ میلی‌گرم، ۴۳ درصد از ارزش روزانه‌ی توصیه شده را به بدن شما می‌رساند. این ماهی خوشمزه و همه فن حریف است و می‌توان آن را به صورت پخته، کبابی، سرخ شده، یا گریل شده مصرف کرد. اگر مشکل کمبود منیزیم شما خیلی جدی است، سعی کنید لوزی ماهی را همراه با برنج وحشی مصرف کنید.

هر وعده (نصف فیله، ۱۵۹ گرم) ۱۷۰ میلی‌گرم منیزیم (۴۳٪ از ارزش روزانه) و ۲۲۳ کالری دارد.

۳۹. برنج قهوه‌ای

همه‌ی ما شنیده‌ایم که برنج قهوه‌ای برای سلامتی مفید است خوب، واقعا هم همین‌طور است و سرشار از منیزیم است. برنج قهوه‌ای نه تنها مواد مغذی مختلف و آمینو اسیدهای بسیار بیش‌تری دارد، بلکه شامل سایر ترکیبات زیست فعال نیز است که برای سلامت شما مفید هستند. یک مطالعه نشان داده‌است که برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان دارای اضافه وزن یا چاق کمک کند. برای گنجاندن برنج قهوه‌ای در برنامه‌ی غذایی‌تان ساده‌ترین راه این است که از این پس به جای برنج سفید، از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

هر وعده (۱۹۰ گرم)، ۲۷۲ میلی‌گرم منیزیم (۶۸ درصد از ارزش روزانه) دارد.

گروه مهم دیگری از خوراکی‌های حاوی منیزیوم عبارتند از:

 ۴۰. برگ چغندر

میزان مصرف مجاز روزانه‌ی آن ۱فنجان است یعنی ۱۵۴ میلی‌گرم (۳۸٪ از ارزش روزانه)

منابع

ODS

الودکتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.